اقتصاد مقاومتی

گام اول در طراحی سبک زندگی

دکتر علی انتظاری، مدیر گروه جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی، از اساتید بسیار فعال گروه علوم اجتماعی هستند. حوزه‌های تخصصی ایشان مسائل اجتماعی، نظریه‌های جامعه‌شناسی، اینترنت و فضای مجازی و اندیشه‌ی اجتماعی متفکران مسلمان است.

دغدغه‌ی اصلی این استاد تدریس است، اما اگر مجالی یابد، به تألیف و ترجمه‌ی کتاب هم رو می‌آورد. از تألیفات وی می‌توان کتاب‌های «تعلیمات اجتماعی» پایه‌ی اول و سوم راهنمایی و «جامعه‌شناسی علم» و مقالات «تحلیل جامعه‌شناختی مطبوعات ایران» و «آموزش تولیدمحور» را نام برد. او می‌گوید علاوه بر ورود فلسفی، باید به موضوع سبک زندگی ورود انضمامی داشت و اساساً امکان سبک زندگی اسلامی و بومی را بررسی کرد. با دکتر انتظاری، در دانشگاه علامه، برای مصاحبه در خصوص رابطه‌ی سبک زندگی و نظریه‌ی اجتماعی قرار گذاشتیم و ایشان با وجود مشغله‌های بسیار پذیرفتند.

ادامه نوشته

سبک زندگی و قلمروهای حیات در جامعه‌‌ی معاصر ایرانی

بررسی ارتباط سبک زندگی و نظام اجتماعی؛
نظام اجتماعی، حلقه‌ای از زنجیره‌ی سبک زندگی
آیا سبک زندگی و نظام اجتماعی به هم ارتباطی دارند؟ آیا این باورها فردی است یا تأثیر جامعه در شکل‌گیری این باورها اهمیت بیشتری دارد؟ آیا شیوه‌ی نمایش خواسته‌های درونی افراد هم به نظام اجتماعی مرتبط است؟ در این نوشتار، چنین پرسش‌هایی را با نگاهی جامعه‌شناختی بررسی ‌می‌کنیم. flowplayer("player", "http://www.borhan.ir/scripts/flowplayer-3.1.5.swf");
 گروه سبک زندگی و خانواده برهان/ صادق پیوسته؛ آیا سبک زندگی و نظام اجتماعی  به هم ارتباطی دارند؟ سبک زندگی را زنجیره‌ای از باورهای ذهنی دانسته‌اند. با شناختن این زنجیره، می‌توان رفتار و انتخاب‌های اجتماعی مردم را به هم پیوند زد و شناخت. می‌توان به طور نسبی و احتمالی گفت لباس پوشیدن و رأی دادن و سخن گفتن و اداها و اشارت‌های یک گروه از مردم یا یک فرد نمونه از آن گروه چه ارتباطی با هم دارند. پرسش این است که این باورها فردی است یا تأثیر جامعه در شکل‌گیری این باورها اهمیت بیشتری دارد؟ آیا شیوه‌ی نمایش خواسته‌های درونی افراد هم به نظام اجتماعی مرتبط است؟ در این نوشتار، چنین پرسش‌هایی را با نگاهی جامعه‌شناختی بررسی ‌می‌کنیم. رویکرد کارکردگرایانه را در بررسی برگزیده‌ایم و برای پدید آوردن یک شرح دقیق، اما همه‌فهم، نخست این رویکرد را به طور مبسوط توضیح خواهیم داد.  
ادامه نوشته

اقتصاد مقاومتی، موضوعی برای بحث های دانشجویی

به نظر من امروز موضوعاتى وجود دارد كه ميتواند مورد بحث در محيطهاى دانشجوئى واقع شود و همين زمينه‌هاى شور و نشاط گوناگون علمى و اجتماعى را به‌وجود آورد؛ (...)
عنوان «اقتصاد مقاومتى»، عنوان مهمى است. البته كار شده، تعريف شده، بحث شده، سياستگذارى شده - در مراكزى كه براى سياستگذارى است - منتها جاى بحث دارد: اقتصاد مقاومتى يعنى چه؟ در زمينه‌ى مسائل اقتصادى كشور، چه جور مقاومتى مورد نظر است؟ دانشگاه به عنوان يك كار علمى، يك موضوع علمى، چقدر ميتواند به اين قضيه بپردازد؟ اينها همه ميتواند موضوع بحثهاى دانشجوئى قرار بگيرد.۱۳۹۲/۰۵/۰۶

منبع: http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=23346

نقش فرهنگ عمومی در سبک زندگی انقلابی

به مناسبت روز فرهنگ عمومی؛
نقش فرهنگ عمومی در سبک زندگی انقلابی
فرهنگ عمومی به عنوان یک بستر، در تعیین مصادیق زندگی روزمره و سبک زندگی افراد جامعه نقش مهمی را بازی می‌کند و همان طور که در جریان شکل‌گیری انقلاب اسلامی شاهد بودیم، فرهنگ عمومی توانست بر سبک زندگی مردم تأثیر بگذارد و یک نوع سبک زندگی انقلابی را صورت‌بندی کند.
 
گروه سبک زندگی و خانواده برهان/ مهدی نوریان‌، محمد سیدغراب؛ این مقاله بر آن است تا با توجه به اهمیت فرهنگ عمومی و نام‌گذاری روز چهاردهم آبان‌ماه از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان روز فرهنگ عمومی، به تعریف این مفهوم بپردازد و بعد از بررسی آن در فضای جامعه‌ی ایرانی، به تحلیل نقش فرهنگ عمومی جامعه‌ی ایرانی در سبک زندگی انقلابی با نگاهی به انقلاب اسلامی و تغییر فرهنگی ملهم از اندیشه‌ی حضرت امام خمینی (رحمت الله علیه) بپردازد. نگارندگان این مقاله بر این باورند که فرهنگ عمومی به مثابه‌ی بستری مشترک است که فرهنگ عامه و نخبگان، فرهنگ والا و فرهنگ پست، و دیگر دوگانه‌های فرهنگی در آن به حیات خود ادامه می‌دهند. فرهنگ عمومی به عنوان یک بستر، در تعیین مصادیق زندگی روزمره و سبک زندگی افراد جامعه نقش مهمی را بازی می‌کند.
 
ادامه نوشته

جایگاه خانواده در شاخص‌های توسعه‌ی غربی

نقدی بر شاخص‌های توسعه در گفت‌وگو با دکتر زعفرانچی؛
جایگاه خانواده در شاخص‌های توسعه‌ی غربی
توسعه‌یافتگی یک کشور هیچ ربطی به نظام خانواده‌ی آن کشور ندارد. مهم نیست خانواده در چه مرحله‌ای است؛ خانواده شکل نگیرد یا خانواده‌ها از هم بپاشند. در حوزه‌ی توسعه‌یافتگی این مد نظر نیست؛ نه در مورد وضعیت زنان در توسعه، نه در کلیت بحث توسعه‌یافتگی کشورها. هیچ مکانیسمی برای سنجش خانواده در کشورهای مختلف وجود ندارد.
ادامه نوشته

پست‌مدرنیسم و الزامات آن در باب سبک زندگی

د۰کتر سید احمد غفاری قره‌باغ؛
پست‌مدرنیسم و الزامات آن در باب سبک زندگی
در دنیای جدید سوژه خود را ملزم به رعایت یک سیره و سنّت و سبک نمی‌بیند؛ لذا علاقه‌مند به تجربه نمودن جهان‌ها و دنیاهای متعدد است. در این راستا، می‌توان به تزریق مداوم آرزومندی و آزمندی به الگوها و سبک های مختلف در زندگی به عنوان فاکتورهای تنوّع بخش و نافی اصالت هر گونه روش و سبک، توجّه نمود.
 گروه سبک زندگی و خانواده برهان/ دکتر سید احمد غفاری قره‌باغ؛ چندی است که سخن گفتن از سبک زندگی در جوامع علمی ایرانی شایع شده است. البته این مسئله نیز مانند بسیاری از مسائل بنیادین دیگر، به دلیل تأکید و پیگیری مدبرانه‌ی مقام معظم رهبری، به پیش‌خوان مباحث علوم انسانی ورود نموده است. در این میان، آشنایی با جریان‌ها و دوران‌های تاریخی معروف در غرب و تأثیر آن‌ها در سبک زندگی غربی، در تبیین مدل رقیب با این سبک، بسیار مؤثر و مفید خواهد بود. در این نوشتار، به اختصار به تبیین مفهومی و ساختاری جریان پست‌مدرنیسم پرداخته شده و در نهایت، اقتضائات حیات‌شناختی این جریان مورد بررسی قرار گرفته است.
 
ادامه نوشته

رئیس سازمان اوقاف و امور

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: روابط عمومی ها، حلقه ارتباط هر مجموعه با مردم و آحاد جامعه هستند.         

     
        
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت الاسلام والمسلمین«علی محمدی» نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه روز یکشنبه (12 آبان) در نشست مسئولان روابط عمومی ها و دفاتر استان های ادارات کل اوقاف و امور خیریه اظهار داشت: روابط عمومی ها، حلقه ارتباط سازمان اوقاف و امور خیریه و ادارات با مردم و جامعه هستند و باید هنر خود را برای انعکاس اخبار و فرهنگ سازی سنت « وقف» به نحو احسن انجام دهند.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در خصوص نقش روابط عمومی ها خاطرنشان کرد: روابط عمومی حلقه اصلی ارتباط سازمان اوقاف با اجزاء مربوطه داخلی و بیرون از آن است.
وی اضافه کرد: این ارتباط باید درست و صحیح برقرار شود و نقاط قوت و ضعف را تبیین و افکار عمومی جامعه را نسبت به اوقاف منعکس کند.
حجت الاسلام والمسلمین محمدی با تأکید بر انعکاس صحیح و دقیق افکار عمومی و نگاه مردم به اوقاف به مدیریت سازمان، خواستار تبیین اقدامات و اطلاع رسانی به موقع دستاوردهای سازمان اوقاف شد.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، توجه به مناسبت های دینی، ملی و اعیاد برای اطلاع رسانی از سوی روابط عمومی ها را مورد تاکید قرار داد و افزود: اگر در اطلاع رسانی نتوانیم حق مطلب را ادا کنیم، حق افراد و سازمان اوقاف پایمال می شود، اما اگر فعالیت این مجموعه به نحو احسن منعکس شود، حق آن از بین نخواهد رفت.
وی جمع بندی دیدگاه های درون سازمانی و انعکاس آن به مدیریت در سازمان اوقاف و امور خیریه را مورد تأکید قرار داد و گفت: هنر روابط عمومی باید این باشد که بگوید در سطح کشور کارمندان این سازمان نسبت به مجموعه دارای چه نگاه و دیدگاهی هستند و چه خواسته ها و پیشنهادهایی دارند.
وی انعکاس موضوعات به صورت صحیح برای مردم را به عنوان وظیفه اصلی روابط عمومی ها دانست و افزود: روابط عمومی باید نگاه و دیدگاه مردم و جامعه به موقوفات، امامزاده ها و مدیریت را منعکس کنند، تا در صورت وجود ضعف، کمبود ها را برطرف کنیم.
حجت الاسلام محمدی افزود:همچنین باید مراقب بود که موضعگیری ما در مسائل سیاسی و اجتماعی مطابق با منویات مقام معظم رهبری باشد.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص حضور مردم در صحنه های مختلف اظهار داشت: بعد از 34 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، مردم با حضور 73 درصدی خود در انتخابات ریاست جمهوری به جمهوری اسلامی رای دادند و دشمنان را شرمنده کردند و این خود یک حماسه سیاسی بزرگ است.
نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: ما باید مطابق آنچه که مقام معظم رهبری موضعگیری می کند، حرکت کنیم، نه اینکه جلوتر یا عقب تر از آن باشیم و تنظیم این موضوع به عهده روابط عمومی ها است.
وی برقراری ارتباط و هماهنگی با رسانه ها از سوی روابط عمومی ها را خواستار شد و گفت: اقداماتی که در داخل سازمان و ادارات اوقاف انجام می شود را باید به خوبی و با تعامل صحیح به مردم منعکس کنید.
رئیس سازمان اوقاف و امورخیریه خاطر نشان کرد: ترغیب و ترویج فرهنگ وقف باید یک اولویت باشد و زمینه تشویق مردم را برای آن فراهم کرد.
به گفته حجت الاسلام محمدی، تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف، گرایش و علاقه مردم به وقف را بیشتر خواهد کرد.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به تاکید دین اسلام بر مسائل وقف، خواستار تبلیغ و اطلاع رسانی بیشتر در این امور شد.
حجت الاسلام والمسلمین محمدی در پایان، برخورد محترمانه و تکریم ارباب رجوع در دفاتر مدیران را مورد تاکید قرار داد و گفت: برخورد وارتباط با ارباب رجوع باید مبتنی بر تقوی الهی باشد و خدا را باید در این مورد مدنظر قرار داد.

چهارمین کمیسیون اقتصاد مقاومتی آران و بیدگل برگزار شد

در راستای بر طرف کردن موانع تولید چهارمین کمیسیون اقتصاد مقاومتی شهرستان آران و بیدگل با حضور اعضاء در محل ناحیه مقاومت بسیج این شهرستان برگزار شد.

به گزارش پرتال خبری شهرستان آران و بیدگل "ای بی نیوز" به نقل از ایلنا،در راستای بر طرف کردن موانع تولید چهارمین کمیسیون اقتصاد مقاومتی شهرستان آران و بیدگل با حضور اعضاء در محل ناحیه مقاومت بسیج این شهرستان برگزار شد.

در این کمیسیون که روسای ادارت شهرستان آران و بیدگل حضور داشتند سرهنگ کسایی زادگان فرمانده ناحیه مقاومت بسیج  این شهرستان برگزاری جلسات اقتصاد مقاومتی و همفکری و تعامل اعضاء را در راستای بر طرف کردن موانع تولید در شهرستان را ستود و به تشریح اقدامان بسیج سازندگی در زمینه الگوی های اقتصاد مقاومتی پرداخت.

در ادامه با اشاره به شناسایی کارگاه‌های راکد در بخش کشاورزی توسط بسیج سازندگیٰ خواستار راه اندازی مجدد طرح های مذکور گردیدند و بر اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی با توجه به توان و ظرفیت تشکلها و تعاونی های بخش کشاورزی و اقلیم شهرستان اشاره نمودند.

سپس برادر سیداصغر مرتضوی دبیر کمیسیون اقتصاد مقاومتی گزارشی از روند راه اندازی طرح های اقتصاد مقاومتی در شش ماهه سال جاری ارائه نمودند.

وی همچنین از  پرداخت تسهیلات خود اشتغالی به 60 طرح در غالب برنامه اقتصاد مقاومتی در شهرستان آران و بیدگل  خبرداد وگفت:  از ابتدای سال 92 تا کنون این تعداد طرح  خود اشتغالی دراین شهرستان اختصاص و راه اندازی شده است.

سپس روسای  ادارت و اعضای کمیسیون هر کدام نقطه نظرات، پیشنهادات و راهکارهای خود را در خصوص برنامه های اقتصاد مقاومتی و موانع و مشکلات تولید در شهرستان را ارائه نمودند.

وقف نزد امت هاي پيشين

امت هاي گذشته هم داراي موقوفاتي بوده اند و اين نشان مي دهد از زماني که پرستش و عبادت وجود داشته است، مردم املاکي را وقف مي کردند و در پرستش گاه قرار مي دادند.
مسئله وقف به پرستش گاه ها محدود نشده است، چون يکي از حکام خوبي ها (نوبه )در روزگار رامسس چهارم، زميني را اختصاص داده بود تا هر سال از محصول آن گوساله اي بخرند و براي روح او قرباني کنند.
يک نوع ارتباط رفت و برگشتي اموال بين بنده و خداي خودش و لذت بردن از صدقه دادن و وقف کردن اموال، باعث شده در تمام زمان ها افرادي باشند که حرکت هاي مثبت در گستره فرهنگ وقف داشته باشند.
وقف نزد يونانيان باستان نيز وجود داشته و آن ها در برخي شهرهايشان زميني را براي برپايي مراسم ديني و مذهبي وقف مي کرده اند.
رومي ها نيز به نظام نگهداري اصل مال (وقف ) براي فرزندان (الجس الذري) از طريق وصيت پاي بند بودند. اين نظام مربوط به يک طبقه (نسل ) بود، اما اين طبقات (نسل ها ) بيشتر شدند تا اين که کار اين نوع وقف به فلج شدن وضع اقتصادي و اجتماعي انجاميد و زماني که امپراتور کنستانتين (امپراطور شرقي) که پايتختش بيزانس يا آستانه بود، قوانين او در سراسر امپراطوري که مصر و شام را نيز شامل مي شد، اجرا مي گرديد. البته اين وقف موفق نبود و در دوران حکومت ناپلئون اول، نظام ارشديت دوبره معمول شد و بعدها با قوانيني از بين رفت.
علت شکست خوردن يک حرکت به خاطر اين است که وقتي حرکتي پشتوانه الهي نداشته باشد، گر چه ظاهراً الهي باشد، ادامه دار نيست و دير يا زود با شکست مواجه مي شود.
همين طور رومي ها در دوران جمهوريت و پس از پيدايش آيين مسيحيت، تشکيلات مترقي تري يافتند. بدين ترتيب که دولت روم، فردي را مأمور کرد تا پيوسته بر اجراي شرايط تعيين شده از سوي وقف کنندگان نظارت داشته باشد، اما پس از مسيحيت، سازمان و اداره کامل تري يافته است.
وقف سه مرحله دارد :مرحله اول، موضوع يابي وقف که جايگاه چه وقفي مورد احتياج جامعه امروزي است و مردم نياز عمومي شان چيست ؟ مرحله دوم، چگونگي وقف و تمام کردن مراحل وقف که يک وقف نيمه تمام هميشه در جامعه دست و پا گيراست، مرحله سوم نظارت بر اجراي وقف و حفظ و نگهداري موقوفه ها، در دوره جاهليت نيز عرب ها پرستش گاه هايي داشتند و که جاي مخصوصي وجود نداشت که هدايا و نذورات پرستش گاه و معبد و غلات موقوفه را در آن اماکن و جاهاي مخصوص انبار مي کردند. هميشه خداوند براي اجراي دستورات خودش متوليان را در زمان هاي مختلف قرار مي داد تا در جهت هدايت و ارشاد جامعه تلاش کنند.
وقف، حبس مال است، ولي ازاين محبوس چگونه استفاده کردن و نگهداري و پايداري آن، وظيفه مردان خداست. خداوند مي فرمايد :کساني که تقواي قلوب و طينت پاک و سرشت نيک دارند، به تعمير مساجد و خانه خدا مي پردازند.
پس اگر مي خواهيم فرهنگ وقف و استفاده صحيح از موقوفات در بين مردم زياد شود، بايد تقواي قلوب را در بين مردم و جوانان گسترش دهيم و اين ممکن نيست، مگر با حمايت آموزگاران، پدر و مادر و روحانيت محترم که اين سه ضلع بايد تلاش کنند سنت فراموش شده احيا و نگهداري شود.